Risico's
Alvorens tot identificatie van de risico’s over te gaan zullen deze eerst geïnventariseerd worden. Op basis van deze inventarisatie wordt een lijst samengesteld met onderkende risico’s. Deze risico’s zullen geanalyseerd en beoordeeld worden.
1.1 Analyse en beoordeling
Voor de analyse en beoordeling van de risico’s is er een indeling gemaakt op basis van kansklassen en financiële gevolgen. Dit betekent dat we elk risico vertalen in geld.
Kansklassen:
Klasse | Risicopercentage |
---|---|
hoog | 75 |
midden | 50 |
laag | 25 |
zeer gering | 10 |
De indeling in de klassen is door de organisatie bepaald op basis van ervaring en verwachtingen. De klasse geeft aan hoe groot de kans is dat het risico zich voordoet. De klasse "zeer gering" is voorbehouden aan het specifieke risico bij de gegarandeerde leningen. Hoewel hier een zeker risico gelopen wordt, is dat risico door de gelaagdheid van de waarborgen, voor de gemeente Someren uiteindelijk uiterst miniem.
1.2 Beheersing risico's / monitoring
Vooruitlopend op een inventarisatie van alle bestaande risico's is een overzicht opgesteld van de belangrijkste risico's. Deze zijn in onderstaande tabel in beeld gebracht en nader gekwantificeerd op basis van genoemde uitgangspunten. Daarnaast zijn de beheersmaatregelen voor de diverse risico's nader omschreven. Een en ander is samengevat in onderstaande tabel:
Bedragen in duizenden euro's | ||||
Risico | Omschrijving | Beheersmaatregel | Risico-score | Financieel effect (kans x maximaal gevolg |
Grondexploitatie | Uitvoeren risico-analyse | Jaarlijks toetsen grondexploitatie en beoordelen hoogte algemene reserve grondbedrijf. Buffer conform vastgestelde norm. | n.v.t. | 3.600 |
Economische Ontwikkelingen/ onzekerheid financiële positie gemeenten. | Het risico bestaat dat door de economische crisis de inkomsten afnemen terwijl andere uitgaven toenemen. Enkele specifieke risico's (grondexploitatie en bijstandsuitgaven zijn afzonderlijk benoemd. | Actuele informatiever- strekking via P&C-cyclus, tijdig opstarten project bezuinigingen, actuele ontwikkelingen nauwlettend volgen. | hoog | 375 |
Open einde financiering WWB | Risico dat aantal aanvragen het beschikbare budget in enig jaar overschrijdt. Het betreft zowel een positief als negatief risico. | Eventuele aanspraak bij WWB op aanvullende uitkering. | hoog | 225 |
Kosten externe inhuur (o.a. door ziekteverzuim) | Het risico dat door extra werkzaamheden of vervanging wegens langdurige ziekte de kosten van externe inhuur niet opgevangen kunnen worden binnen de lopende begroting. | Bewaking via P&C cyclus. Onderuitputting personele kosten versus inhuur. | midden | 100 |
Projecten | Pre contractuele fase, tijdsdruk, technische | Formaliseren en bewaken interne procedures. | midden | 500 |
Juridisering samenleving/niet tijdig verstrekken van informatie. | Burger is mondiger, claimcultuur. Met juridische procedures zijn hoge kosten gemoeid. | Formaliseren en bewaken interne procedures. | midden | 500 |
Afhankelijkheid ICT | Tijdige beschikbaarheid juiste ICT middelen: | Formaliseren en bewaken interne procedures. Up-to-date houden integraal beveiligsplan en optimaliseren uitwijkmogelijkheden. | midden | 500 |
Beheer openbare ruimte | Door bezuinigingen op de beheerbudgetten van | Adequate afhandeling klachten en up-to-date houden onderhouds-plannen. | midden | 500 |
Leningen u/g en garantieverstrekkingen | De gemeente staat garant voor circa 40 mln aan leningen. Bij een eventueel faillissement van één van de partijen bestaat het risico dat de instelling het opgenomen geld niet kan terugbetalen of dat de gemeente als garant-steller het restantbedrag van de lening inclusief rente en kosten moet betalen. Veruit het grootste deel van de leningen (90%) heeft betrekking op de achtervang-positie WSW die wij als gemeente innemen. Een achtervang is een andere rol dan een directe garantstelling met een substantieel lager risicoprofiel. Voor de bereke-ning van het risicoprofiel wordt om deze reden uitge-gaan van 25% van het totale bedrag. | Interne procedures m.b.t. verstrekken van geldleningen, jaarlijkse controle op saldo geldleningen en garantieverstrekkingen met de diverse partijen, Waarborgfonds Sociale Woningbouw (2e achtervang). | Zeer gering | 1.000 |
Vennootschapschaps-belasting | Met ingang van 2016 valt een aantal activiteiten die de gemeenten uitvoert (o.a. grondexploitatie) onder het regime van de vennootschapsbelasting. Op dit moment is nog geen duidelijk beeld van de financiële gevolgen. | In beeld brengen van de fiscale gevolgen van de invoering van vennootschapsbelasting. | hoog | 750 |
Calamiteiten | Calamiteiten, rampen met een grote impact en schade op de Somerense bevolking. | Het actueel houden van het beschikbare rampenplan. Regelmatig overleg met keten-partners (politie, brand-weer, deelname aan vaccinatieprogramma's. | laag | 250 |
Transities sociaal domein | Als gevolg van de overdracht van taken in het kader van het sociaal domein zijn gemeenten verantwoordelijk voor de toereikendheid van de van rijkswege toegekende budgetten en zijn ze ook verantwoordelijk voor de financiële risico's. In het huidige financiële beleid is een afzonderlijke reserve gevormd voor deze risico's. Hierbij is uitgegaan van 10% van de hoogte van de algemene uitkering. Toepassing van éénzelfde gedragslijn voor het sociaal domein resulteert in een financieel risico van | In tussentijdse rapportages inzicht geven in stand van zaken/ontwikkelingen. | midden | 750 |
Totaal | 9.050 |