G.G.D. Brabant Zuid - Oost
Programma7Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant
Programma2Metropoolregio Eindhoven
Programma4Gemeenschappelijke regeling Werkbedrijf Atlant De Peel (Senzer)
ProgrammaBlink
Programma5Omgevingsdienst Zuidoost-brabant
Programma5Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam Peel 6.1
Programma7Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Programma7Regeling hypotheekfonds Noord-Brabantse gemeenten
Programma11Stichting Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuid-Oost brabant (BIZOB)
ProgrammaStichting Streekontwikkeling “de Peel”
Programma4Brabant Water NV
Programma4NV Bank Nederlandse Gemeenten
Programma11Coöperatieve Bosgroep Zuid-Nederland U.A.
Programma10
Verbonden partijen betreffen organisaties en instellingen waarin een gemeente zowel een bestuurlijk als financieel belang heeft. Van een financieel belang is sprake als de gemeente de middelen, die aan een partij ter beschikking zijn gesteld, niet terugkrijgt bij faillissement van die partij of indien financiële problemen bij de derde partij kunnen worden verhaald bij de gemeente. Bij een bestuurlijk belang gaat het om het hebben van zeggenschap van de gemeente in een derde partij, hetzij omdat de gemeente een zetel in het bestuur heeft, hetzij omdat ze via aandelen mee kan stemmen.
Vanwege deze belangen en daarmee gepaard gaande risico’s is het gewenst dat in de begroting en jaarstukken aandacht wordt besteed aan derde rechtspersonen, waarmee de gemeente Someren een bestuurlijke en financiële band heeft. In deze paragraaf worden deze nader toegelicht. De verbonden partijen worden hierbij opgesplitst in:
gemeenschappelijke regelingen | |
stichtingen / verenigingen en | |
coöperaties / vennootschappen |
Verbonden partijen
Publiekrechtelijke samenwerking
Publiekrechtelijke samenwerking vindt plaats op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen
(Wgr). Dergelijke samenwerkingsverbanden zijn te karakteriseren als verlengd lokaal bestuur. In het algemeen geldt dat voor een gemeenschappelijke regeling wordt gekozen indien de gemeente dit beleid niet alleen of niet doeltreffend kan uitvoeren. De gemeenschappelijke regelingen voeren beleid en beheer op verschillende terreinen uit voor de gemeente Someren.
De gemeente Someren participeert in de onderstaande 8 gemeenschappelijke regelingen.
Gemeenschappelijke regeling G.G.D. Brabant Zuid-oost; | |
Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant; | |
Gemeenschappelijke regeling Metropool Regio Eindhoven; | |
Gemeenschappelijke regeling Werkbedrijf Atlant De Peel (Senzer); | |
Gemeenschappelijke regeling Blink; | |
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant; | |
Gemeenschappelijke regeling Openbaar lichaam De Peel 6.1; | |
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten |
De uitgaven die voortvloeien uit deelname aan gemeenschappelijke regelingen zijn verplichte uitgaven die in de gemeentebegroting opgenomen dienen te worden. Op grond van het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen heeft de raad de mogelijkheid opmerkingen over de ontwerp begroting kenbaar te maken aan het algemene bestuur van de betreffende gemeenschappelijke regeling. In het voorjaar worden de ontwerpbegrotingen van de 8 openbare lichamen gepresenteerd.
Privaatrechtelijke personen
Hierbij gaat het om deelnemingen in stichtingen, naamloze of besloten vennootschappen en verenigingen voor de behartiging van in oorsprong gemeentelijke taken.
Buiten beschouwing zijn gebleven de lidmaatschappen van de verenigingen van Nederlandse gemeenten (VNG) en Brabantse gemeenten (VBG). Genoemde lidmaatschappen zijn gericht op gezamenlijke belangenbehartiging en/of kennisoverdracht.
G.G.D. Brabant Zuid - Oost
1 / 14Naam verbonden partij | G.G.D. Brabant Zuid - Oost |
---|---|
Vestigingsplaats | Eindhoven, Helmond |
Programma | Maatschappelijke zorg |
Doel en openbaar belang | Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de gezondheid(szorg). Kosten worden betaald uit bijdragen deelnemende gemeenten, rijksbijdragen, bijdragen ziektekostenverzekeraars, ambulancehulpverlening en bijdragen particulieren. |
Beleidsvoornemens | De GGD adviseert over gezondheid en helpen zo gezondheidsproblemen te voorkomen. Ze verzorgen inentingen, geven voorlichting op bijvoorbeeld scholen of aan verenigingen en adviseren gemeenten over hun gezondheidsbeleid. Met aparte campagnes besteden we aandacht aan speciale aspecten van gezondheid, zoals over |
Partners | De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre. |
Bestuurlijk belang | De gemeenteraad wijst een lid en plaatsvervangend lid aan voor het algemeen bestuur. Het dagelijks bestuur wordt door en uit het algemeen bestuur gekozen. De voorzitter wordt door en uit het algemeen bestuur gekozen. |
Eigen vermogen | Per 1-1-2018 € 3.012.000,-- |
Vreemd vermogen | Per 1-1-2018 € 13.603.000,-- |
Financieel resultaat | € 0,-- |
Financieel belang | Bijdrage 2018 € 305.000,-- |
Risico’s | Het risico dat a.g.v. (belasting)wet- en regelgeving de kosten meer dan gemiddeld stijgen en/of tot een naheffing leiden. Hierbij concreet te denken aan zaken zoals de ophanden zijnde invoering van de Vennootschapsbelasting voor overheidsinstellingen en het risico van overschrijding van de Werkkostenregeling belastingheffing i.v.m. onze parkeervoorziening. |
Ontwikkelingen | Zie onderdeel risico’s |
Rapportages | Programmabegroting |
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant
2 / 14Naam verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuidoost-Brabant |
---|---|
Vestigingsplaats | Eindhoven |
Programma | Openbare Orde en Veiligheid |
Doel en openbaar belang | In de gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) zijn de Regionale Ambulancevoorziening / Meldkamer Ambulancezorg (RAV/MKA), het Bureau Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR) en de Regionale Brandweer ondergebracht. |
Beleidsvoornemens | Het bevorderen van een veiligere leefomgeving voor mensen die in Zuidoost-Brabant wonen of verblijven. Als het noodzakelijk is, wordt professionele hulp geboden. |
Partners | De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre. |
Bestuurlijk belang | De gemeenteraad wijst een lid aan voor het algemeen bestuur. Dit lidmaatschap is gekoppeld aan de functie van burgemeester. |
Eigen vermogen | Per 1-1-2018 € 5.997.806,-- |
Vreemd vermogen | Per 1-1-2018 € 42.516.450,-- |
Financieel resultaat | € 0,-- |
Financieel belang | Bijdrage 2018 € 962.092,-- |
Risico’s | 1. Gemeente is aansprakelijk voor tekorten naar rato van de bijdrage aan de gemeente uit het gemeentefonds. |
Ontwikkelingen | Heroriëntatie |
Rapportages | Begroting 2018 |
Metropoolregio Eindhoven
3 / 14Naam verbonden partij | Metropoolregio Eindhoven |
---|---|
Vestigingsplaats | Eindhoven |
Programma | Diversen |
Doel en openbaar belang | De Metropoolregio Eindhoven geeft vorm aan de strategische regionale vraagstukken met betrekking tot Economie, Mobiliteit en Arbeidsmarkt. |
Beleidsvoornemens | In 2017 vindt een evaluatie plaats van de werkwijze van deze nieuwe netwerkorganisatie. Deze werkwijze is gebaseerd op de Regionale Agenda 2015 -2018 en de wijzigingen die na 1 januari 2015 plaatsvinden |
Partners | De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre. |
Bestuurlijk belang | Door de gemeente Someren is 1 lid in de regioraad afgevaardigd. |
Eigen vermogen | Per 1-1-2018 € 3.421.00,-- |
Vreemd vermogen | Per 1-1-2018 € 22.059.00,-- |
Financieel resultaat | € 0,--. |
Financieel belang | Bijdrage 2018 € 258.910,-- |
Risico’s | 1. Adequate besteding EU-middelen. |
Ontwikkelingen | De transformatie van het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven is in 2015 geheel afgerond; wel is nog voorzien dat tot 2018 deels gewerkt zal worden aan de afbouw van de oude SRE-organisatie. Om de financiële gevolgen op te vangen is een transformatiereserve in het leven geroepen. |
Rapportages | Programmabegroting 2018 |
Gemeenschappelijke regeling Werkbedrijf Atlant De Peel (Senzer)
4 / 14Naam verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling Werkbedrijf Atlant De Peel (Senzer) |
---|---|
Vestigingsplaats | Helmond |
Programma | Werk en Inkomen |
Doel en openbaar belang | Integrale uitvoering Wet Sociale Werkvoorziening, alsmede activiteiten op het vlak van arbeidsreïntegratie en aangepaste arbeid aan personen uit de deelnemende gemeenten, die op afstand staan van de reguliere arbeidsmarkt. |
Partners | De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek, Geldrop-Mierlo, Someren. |
Beleidsvoornemens | Uitvoeren van de taakstelling die door de Peelgemeenten is vastgesteld en is af gesproken met het werkbedrijf . |
Bestuurlijk belang | De gemeente Someren heeft het recht uit zijn midden, de voorzitter inbegrepen, 1 lid aan te wijzen voor het algemeen bestuur. Het lid van het algemeen bestuur is tevens lid van het dagelijks bestuur. |
Eigen vermogen | Per 1-1-2018 € 14.561.000,-- |
Vreemd vermogen | Per 1-1-2018 € 11.878.0000,-- |
Financieel resultaat | € 0,--. |
Financieel belang | Bijdrage 2018 € 740.315,-- |
Risico’s | Sterke afhankelijkheid van rijksbeleid met betrekking tot de financiering. Omzet is afhankelijk van economische ontwikkelingen. Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. |
Ontwikkelingen | Het Werkplein Regio Helmond, het Werkgeversplein Regio Helmond en de Atlant Groep hebben de krachten gebundeld en zijn per 1 oktober 2016 opgegaan in de nieuwe organisatie Werkbedrijf Atlant De Peel (Senzer) voor arbeidsmarktgebied Helmond-de Peel, de 6 Peelgemeenten en gemeente Geldrop-Mierlo. |
Rapportages | Concept-ondernemingsplan 2018 |
Blink
5 / 14Naam verbonden partij | Blink |
---|---|
Vestigingsplaats | Helmond |
Programma | Milieu en water |
Doel en openbaar belang | De regeling heeft tot doel een zo doelmatig mogelijke uitvoering van de afvalinzameling en reinigingstaken. |
Partners | De deelnemende gemeenten zijn: |
Beleidsvoornemens | Beleidsvoornemens inspanningen binnen de gemeente op het gebied van afvalinzameling zijn gericht op het realiseren van de doelstellingen uit het landelijk Afval Plan II en de ambities uit de zgn. Mansveld-brief van januari 2014. |
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit één lid per deelnemende gemeente. De leden worden door de raden van de deelnemende gemeenten uit hun midden, de voorzitter van de raad inbegrepen, op aanbeveling van burgemeester en wethouders aangewezen. |
Eigen vermogen | N.v.t. |
Vreemd vermogen | Per 31-12-2016 € 2.706.000,-- (begrotingscijfers 2018 mbt balans niet beschikbaar). |
Financieel resultaat | N.v.t. |
Financieel belang | Bijdrage 2018 € 913.000,--. |
Risico’s | Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. |
Ontwikkelingen | Per 1 januari 2016 heeft de gemeente Deurne zich aangesloten bij de gemeenschappelijke regeling Blink. Met ingang van dezelfde dag is de wijziging van de gemeenschappelijke regeling in werking getreden. |
Rapportages | Jaarrekening 2016 en concept-begroting 2018. |
Omgevingsdienst Zuidoost-brabant
6 / 14Naam verbonden partij | Omgevingsdienst Zuidoost-brabant |
---|---|
Vestigingsplaats | Eindhoven |
Programma | Milieu en water |
Doel en openbaar belang | Draagt zorg voor kwaliteit en continuïteit voor de uitvoering van de door de lokale overheden opgedragen taken op het gebied van de fysieke leefomgeving. |
Partners | De deelnemende gemeenten zijn Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre. Daarnaast neemt de provincie Noord Brabant deel aan het samenwerkingsverband. |
Beleidsvoornemens | De bijdrage van de ODZOB richt zich voor Someren vooral op het uitvoeren van de wettelijke milieutaken. |
Bestuurlijk belang | Door de gemeente Someren is 1 lid in de regioraad afgevaardigd. |
Eigen vermogen | Per 1-1-2018 € 1.577.000,--. |
Vreemd vermogen | Per 1-1-2018 € 7.066.000,--. |
Financieel resultaat | 2016: € 0,--. |
Financieel belang | Bijdrage 2018 € 566.000,--. |
Risico’s | Organisatie is sterk afhankelijk van de vraag naar dienstverlening. Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. |
Ontwikkelingen | In 2012 is door de gemeenteraad toestemming verleend aan burgemeester en wethouders om een gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst Brabant Zuidoost aan te gaan. Deze regeling is op 1 januari 2013 in werking getreden |
Rapportages | Jaarrekening 2016 en concept-begroting 2018. |
Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam Peel 6.1
7 / 14Naam verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling openbaar lichaam Peel 6.1 |
---|---|
Vestigingsplaats | Helmond |
Programma | Diversen |
Doel en openbaar belang | Draagt zorg voor kwaliteit en continuïteit voor de uitvoering van de door de lokale overheden opgedragen taken op het gebied van jeugd, WMO, Bijzondere Bijstand, Minimaregelingen en Schulddienstverlening. |
Partners | De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren. |
Beleidsvoornemens | Het zelf in mandaat uitvoeren van de taken op het gebied van Wmo, Jeugdwet en Bijzondere Bijstand, Minimaregelingen en Schulddienstverlening. |
Bestuurlijk belang | De gemeente Someren is met 1 lid vertegenwoordigd in het dagelijkse bestuur, en met 2 leden in het algemeen bestuur. |
Eigen vermogen | N.v.t. |
Vreemd vermogen | N.v.t. |
Financieel resultaat | N.v.t. |
Financieel belang | N.v.t. |
Risico’s | Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. |
Ontwikkelingen | Op 1 juli 2014 is de gemeenschappelijke regeling Peel 6.1 van kracht geworden. Dit openbaar lichaam met rechtspersoonlijkheid is een uitvoerings-organisatie van de zes Peelgemeenten. De focus van Peel 6.1 ligt bij WMO, Jeugd, Bijzondere Bijstand, Minimaregelingen en Schulddienstverlening. |
Rapportages | niet meer van toepassing |
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
8 / 14Naam verbonden partij | Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten |
---|---|
Vestigingsplaats | Deurne |
Programma | Maatschappelijke Zorg en Jeugd, Werk en Inkomen |
Doel en openbaar belang | Draagt zorg voor kwaliteit en continuïteit voor de uitvoering van de door de lokale overheden opgedragen taken op het gebied van jeugd, WMO, Bijzondere Bijstand, Minimaregelingen en Schulddienstverlening. |
Partners | De deelnemende gemeenten zijn Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren. |
Beleidsvoornemens | Het zelf in mandaat uitvoeren van de taken op het gebied van Wmo, Jeugdwet en Bijzondere Bijstand, Minimaregelingen en Schulddienstverlening. |
Bestuurlijk belang | De gemeente Someren is met 1 lid vertegenwoordigd in het dagelijkse bestuur, en met 1 lid in het algemeen bestuur. |
Eigen vermogen | Per 1-1-2018 € 0,--. |
Vreemd vermogen | Per 1-1-2018 € 8.444.400,--. |
Financieel resultaat | € 0,-- |
Financieel belang | Bijdrage 2018 € 932.400,--. |
Risico’s | Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. |
Ontwikkelingen | Op 01 01 2017 is de gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten van kracht geworden. Dit openbaar lichaam met rechtspersoonlijkheid is een uitvoerings-organisatie van de vijf Peelgemeenten. De focus ligt bij WMO, Jeugd, Bijzondere Bijstand, Minimaregelingen en Schulddienstverlening. |
Rapportages | Ontwerpbegroting 2017-2018 Peelgemeenten |
Regeling hypotheekfonds Noord-Brabantse gemeenten
9 / 14Naam verbonden partij | Regeling hypotheekfonds Noord-Brabantse gemeenten |
---|---|
Vestigingsplaats | Eindhoven |
Programma | Algemene dekkingsmiddelen |
Doel en openbaar belang | Oorspronkelijk bevorderen eigen woningbezit in gemeenten in Noord-Brabant. Thans in te staan voor de verplichtingen, die zijn overgegaan op NV |
Partners | De deelnemende gemeenten zijn: |
Bestuurlijk belang | Algemeen bestuur telt 1 lid per Brabantse gemeente. De leden worden benoemd door en uit de gemeenteraden, de voorzitter inbegrepen. |
Eigen vermogen | H.N.G. is in Liquidatie. Aandelen zijn overgedragen aan N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten. |
Vreemd vermogen | idem |
Financieel resultaat | n.v.t. |
Financieel belang | Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd. |
Risico’s | Met de verkoop aan N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten is het doel van de gemeenschappelijke regeling gewijzigd en beperkt tot het instaan voor de gevolgen ingeval N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten niet aan zijn verplichtingen voldoet. Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. Het betreft hier een slapende regeling. In artikel 1, lid 3 van de gemeenschappelijke regeling is bepaald dat de regeling wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, met dien verstande dat de regeling wordt opgeheven zodra de N.V. Bouwfonds Nederlandse Gemeenten de totale koopsom krachtens de overname-overeenkomst heeft afgelost (2020). |
Ontwikkelingen | n.v.t. |
Rapportages | n.v.t. |
Stichting Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuid-Oost brabant (BIZOB)
10 / 14Naam deelneming | Stichting Bureau Inkoop en aanbestedingen Zuid-Oost brabant (BIZOB) |
---|---|
Vestigingsplaats | Oirschot |
Programma | Algemene dekkingsmiddelen |
Aard van de activiteiten | Verzorgen inkoopfunctie voor deelnemende gemeenten. De termijn van een individuele, bilaterale samenwerkingsovereenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd. |
Bestuurlijke betrokkenheid | In het bestuur is elke deelnemende gemeente, ongeacht de fysieke grootte of het |
Risico’s | Aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor tekorten. |
Stichting Streekontwikkeling “de Peel”
11 / 14Naam deelneming | Stichting Streekontwikkeling “de Peel” |
---|---|
Vestigingsplaats | Gemert-Bakel |
Programma | Economische zaken, recreatie en toerisme |
Aard van de activiteiten | Verbeteren organiserend vermogen alle deelnemende partijen met het oog op het creëren van een structurele basis voor de sociaal-economische ontwikkeling. Financiering middels subsidies. |
Bestuurlijke betrokkenheid | De gemeente Someren is in het algemeen bestuur |
Risico’s | Financiële betrokkenheid is afhankelijk van te |
Brabant Water NV
12 / 14Naam deelneming | Brabant Water NV |
---|---|
Vestigingsplaats | Den Bosch |
Programma | Economische zaken, recreatie en toerisme |
Aard van de activiteiten | Verzorgen watervoorziening |
Bestuurlijke betrokkenheid | Jaarlijkse aandeelhoudersvergadering |
Risico’s | Geen |
NV Bank Nederlandse Gemeenten
13 / 14Naam deelneming | NV Bank Nederlandse Gemeenten |
---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag |
Programma | Algemene dekkingsmiddelen |
Aard van de activiteiten | BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. BNG is expert in het financieren van publieke voorzieningen. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt BNG bij aan het zo laag mogelijk houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. De activiteiten van de BNG richten zich |
Bestuurlijke betrokkenheid | Jaarlijkse aandeelhoudersvergadering |
Risico’s | Geen |
Coöperatieve Bosgroep Zuid-Nederland U.A.
14 / 14Naam deelneming | Coöperatieve Bosgroep Zuid-Nederland U.A. |
---|---|
Vestigingsplaats | Heeze |
Programma | Openbare ruimte en natuur |
Aard van de activiteiten | Bos- en natuurbeheer. De Bosgroep ondersteunt de leden op diverse manieren bij de ontwikkeling, inrichting en beheer van hun bos- en natuurterreinen. |
Bestuurlijke betrokkenheid | Gemeente Someren is lid van bosgroep. |
Risico’s | De leden zijn slechts aansprakelijk tot het bedrag van hun contributie en hoeven niet mee te betalen aan tekorten. |